Harinck family India 2015 travel blog

Vanmorgen om kwart voor zeven aan het ontbijt en om kwart over zeven met een andere bus en andere chauffeur en bijrijder naar het vliegveld van Varanasi. Onze vaste driver en sidekick moesten een uurtje of 18 terugrijden naar Delhi en waren al weg.

Het vliegveld was een oase van rust. Niet alleen voor Indiase begrippen. Er was echt geen mens te zien behalve airport medewerkers. Dan zo zou je denken dat ze ons groepje van 11 man vlot en efficiënt verwerken. Dat dan weer niet. Ze hebben alle tijd voor je en daarom gaan ze extra grondig paspoorten controleren en koffers wegen. Althans zo lijkt het. Bien wilde een experiment uitvoeren door haar paspoort niet op de stapel te leggen bij die man met pet en snor. En ja hoor, gewoon doorgelopen. No problem.

We vlogen met Spice Air in een tweemotorig vliegtuig van Bombardier. Een low cost carrier waar je een glas water krijgt. Prima.

We zijn teruggereden naar ons eerste hotel. Gelukkig wist deze chauffeur wel de weg.

Het hotel staat in New Delhi in de wat betere wijk Saket. We zijn door de wijk gelopen en je ziet wat betere huizen met auto’s voor deur en zowaar groene parkjes. Er staan wel hekken om de wijken die ‘snachts dicht gaan. En permanente bewaking. Mannetjes in uniformen die zich werkelijk kapot moeten vervelen.

We liepen langs een school voor de beter gesitueerde kindertjes. De school ging net uit en overal stonden busjes en auto’s met chauffeurs die de kindertjes inlaadden en de schooltassen op het dak gooiden. We zagen later dat sommige kids een paar straten verderop alweer werden afgezet. Wat direct opviel was hoe weldoorvoed deze kinderen waren. Een heel ander gezicht dan de kindertjes die wij onderweg overal op straat zagen rondlopen. Ze kochten candy bij een oud vrouwtje op straat en stapten met zakken chips en rollen snoep de busjes in. Die hebben de weg naar de Macdonalds wel gevonden zo te zien. Sommigen waren echt te dik. Obesitas wordt een probleem in deze betere kringen.

Toch ook nog een luxe shopping mall gevonden met zowaar minder troep dan alles dat we bij de winkeltjes en stalletjes tot nu toe zagen liggen. Wel uitgebreide security bij de ingang van de mall. Weer fouilleren en in tassen laten kijken. Ook bij de winkels soms meer bewakers dan verkopers. De kloof tussen arm en rijk wordt wel duidelijk zichtbaar zo.