Larissa in Shanghai travel blog

Blijven grappenmakers, die chinezen!!

kerstdiner

vantevoren wel even proeven natuurlijk

meer voorbereidingen

Gezellig met Annette de stad in

en dan kan bezoek hoge toren niet uitblijven, dit is binnenzijde

en de buitenzijde oftewel view

De lucht is hier soms echt heel slecht en dan niet alleen...

Bart met Caroline en Leticia, collega's en mijn vriendinnen inmiddels

Bezoek aan chinese geneeskunde dokter

Drukste kruispunt van Tokio

sushi

Hiroshima

eiland Miyajima

mooi uitzicht op de top

Bart zijn stalker

Samurai kasteel

De rij bij de tempel

Onze nieuwe vriendin op oudjaarsavond

En ineens was alles wit

Dat brengt bij iedereen het kind daarboven, zo ook bij Japanners

Mooi al die kleuren

Golden temple

Hikone, samurai aan het water en naast mij natuurlijk de echte samurai...

dagje wintersporten

daar is hij dan Fuji-san

De vismarkt.....

en de vis

Mooie omgeving Tokio

Aanschaf koptelefoon, echte dr Beats, trendy toch?!

Een van de vele bbq restaurants met die waanzinnige beef

Japanse begraafplaats in Tokio

Een van de vele straten in Tokio

reinigingsritueel voordat je een tempel binnen gaat

vaten vol sake bij de tempel

de kleine eettentjes in Tokio

De treinen

Yakitori zaakje

Origami

Sorry, ik weet echt dat ik al veel te lang niets heb geschreven. Maar we waren nogal druk met reizen en andere bezigheden. De tijd vliegt dan zeg maar. Ik zal proberen niet te langdradig te tijd in te halen. Lees vooral wat je interessant lijkt.

Kerst 2014

Aangezien het echt te lang geleden is, zal ik jullie niet teveel meer vermoeien met oude verhalen. Maar even kort over ons kerstdiner. Het was top. We hebben heerlijk gegeten, zelfgemaakt natuurlijk. Pierre had prachtige wijntjes meegenomen en de avond eindigde met het meezingen van Nederlandse en Franse smartlappen en een sigaar voor de mannen op het dakterras. Een echte kerst dus!!

Japan 2014/2105

Tweede kerstdag vertrokken we richting Japan voor 2 weken. Wat een mooi vakantieland zeg. Kort samengevat: het is schoon, gestructureerd, de mensen zijn heel erg vriendelijk, maar dan ook echt vriendelijk, het eten is de bom, de treinen kan NS nog een puntje aan zuigen en de natuur is geweldig.

We zijn begonnen in metropool Tokio. En gelijk viel op dat Japan niet bij Azië lijkt te horen. De steden hebben veel meer van Amerikaanse, dan wel Europese steden weg. Kleinschaliger opgebouwd en toch druk qua mensen aantal en hoge moderne gebouwen ertussen. We werden direct verwelkomd in kimono en op ons bed lagen gevouwen vogeltjes van origami. Een leuke stad om doorheen te struinen en alhoewel het koud was, kwam er toch een flauw zonnetje zo nu en dan te voorschijn. We konden het natuurlijk niet laten om de elektronica super mall te bezoeken en alle gekke gadgets stores. En er moest ook wat aangeschaft worden, jaja keuze echte goede koptelefoons. Daarnaast hebben we met name sushi gegeten en een eerste keer de Japanse BBQ met de Wagyu beef. En wat is die beef lekker zeg.

Na Tokio gingen we per trein richting Hiroshima. De treinen zij echt grandioos hier. Behalve dat ze snel zijn, gaan ze op tijd, werkt het heel logisch en zijn ze enorm schoon vanbinnen. Oh en een ander leuk weetje is dat de conducteuren bij het binnenkomen en weggaan uit de wagon een buiging maken zoals alleen Japanners dat kunnen, met de neus op de knieën. We kwamen bij het vallen van de avond aan in Hiroshima en hebben daar het atoombom monument bezocht. Dit zag er wel erg luguber uit ‘by night’. Ook hier hebben we een verrukkelijke beef bbq op. Het schijnt dat ze de stieren hier speciale drankjes geven als bier en masseren om het vlees lekkerder te krijgen. Nou, ik kan je verzekeren dat wat ze doen werkt. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om ergens Wagyu beef te kunnen bestellen. Doen!!!

De volgende dag gingen we naar een eiland voor de kust Miyajima. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt door de groene heuvels naar enkele tempels en met mooie uitzichten over de kustlijn van het vaste land van Japan.

De dag erop vertrokken we richting Kyoto, de stad van de geisha’s. Als tussenstop deden we Himeji aan, een stad met zowaar een echt samurai kasteel. In Kyoto sliepen we in een echte Ryokan, traditioneel Japans huis. Het huis was inderdaad prachtig. Alleen de bewoonster en daarmee eigenaresse was wat bemoederend. Ze kon erg goed Engels praten, omdat ze jaren in Amerika had gewoond. Ze kon dan ook veel vertellen over de stad. Maar ze had ook allerlei regels als: niet teveel herrie maken, licht uit na 21:00, en na 22:30 niet meer binnenkomen. Gelukkig voor oud en nieuw wilde ze daar dan wel een uitzondering voor maken. Ach ja, ook weer een leuke ervaring. De stad zelf is erg leuk. Kleinschalig met smalle straatjes met aan de buitenranden bergen met tempels en groen. De eerste dag zijn we die avond direct de stad ingegaan, omdat het oudejaar avond was. Er schijnt dan in de tempels vanalles te gebeuren. Dat klopt. Bij de beroemdste tempel, stond een rij alsof je naar een uitverkocht concert van Madonna ging. En dat allemaal om een monnik de bel te zien luiden. Als je daarbij bent, dan kun je het jaar met alle slechte dingen achter je laten en dan vooruit kijken naar het nieuwe jaar. Dit wordt in Japan ook uitgezonden op de televisie. Heeft wel iets bijzonders en voelt saamhorig, maar om meer dan 2 uur in de rij te gaan staan leek ons iets teveel van het goede. Wijzelf zijn een kleinere tempel in gegaan, waar we werden verwelkomd met Sake en een houtje met onze eigen verzonnen wens aangestoken hebben voor geluk. Ook hebben we touw gekocht waarbij het de bedoeling was dat je dit aanstak en dan helemaal op zou laten branden, ook voor geluk. Je moet hem dan in de rondte draaien om het vuur gaande te houden. Ik moet zeggen, daar waren we dan wat minder geduldig in. Zo’n touwtje is dan langer dan je denkt zeg maar. Daarna wilden we natuurlijk een leuk kroegje vinden om om 0.00 een toost uit te kunnen brengen. Maar je kent dat wel; heb je een gezellig leuk kroegje nodig is er echt geen enkele te vinden. We besloten dan ook maar toen het al 23.45uur was de eerste beste kroeg binnen te stappen, omdat we het anders zouden missen. Lopen we een rokerige cocktail en whisky kroeg uit de jaren 60 binnen, geheel met vinylplaten en een barman die lager staat dan jij waardoor hij op een kabouter leek. Er zaten een paar mensen te smoezen, maar de sfeer zat er niet echt in. Dus tja wij aan de cocktails en wachten tot 0.00uur. Ik zag Bart zijn gezicht al op donder staan en ik probeerde het nog met: “ we missen het in ieder geval niet en we hebben altijd elkaar nog, toch?” Na 10min had hij de grootste lol met de barman en hadden we een nieuwe Japanse vriendin erbij. Zo zie je, ga nooit van het ergste uit en maak er vooral zelf iets leuks van!!

De volgende dag zijn we gaan wandelen richting de vele tempels en tot onze verrassing begon het te sneeuwen en niet zo zuinig ook. Zelfs de dag erna lagen er nog grote pakke sneeuw en moest je oppassen niet zo een pak in je nek te krijgen vanuit de daken of bomen. Dit gaf wel een heel romantisch sprookjesachtig beeld.

Na Kyoto gingen we op ons gemak weer terug richting Tokio. Eerst maakten we een tussenstop in Hikone, waar ook nog een klein samurai kasteeltje stond aan een groot meer. Ook in de sneeuw, een mooi gezicht. Daarna zijn we naar Fuji- san area gegaan. Want die mooie grote witte vulkaan wilden we natuurlijk wel van dichtbij bewonderen. Beklimmen kon helaas niet; we zaten buiten het seizoen. Maar met uitzicht op de berg hebben we er heerlijk geslapen en een mooie lange wandeling gemaakt.

Tenslotte keerden we weer terug naar Tokio om daar de laatste dagen door te brengen. We zijn een dag gaan skiën, wat echt heel leuk was. Je rijdt met de trein in 1,5uur letterlijk de piste op. Daar krijg je al je spulletjes en dagpas voor ongeveer niets en kun je je een hele dag vermaken. Dat hielden wij helaas niet vol, vanwege sneeuwstorm en toch wel wat koude ledematen. Maar het was zeker de moeite waard. We zijn ook nog een ochtend op de grootste wholesale vismarkt ter wereld geweest. Eens kijken waar onze sushi nou echt vandaan komt. En natuurlijk wilden we de verse sushi ook proeven en vonden het dan ook niet erg om 1uur in de rij te staan hiervoor. Want ook dit was zeker de moeite waard; verse sushi om je vingers letterlijk bij af te likken.

Na dit alles moesten we helaas alweer veel te snel terug richting Shanghai.

In Januari had Bart immers zijn volgende trip alweer gepland staan richting Thailand voor zijn werk. Heel vervelend!!

Februari bezoek

Begin Februari kwam als verrassing Annette mijn vriendin uit Nederland onze kant op voor 4 dg. En ze bofte, want het was heerlijk weer. Wij boften ook, want Annette had wat lekkere dingen meegenomen uit NL. We hebben samen heel veel van de stad kunnen zien en heerlijk bijgekletst. Natuurlijk moest er ook weer geshopt worden bij de fake market en lekker eten was ook belangrijk. Het is leuk om de stad aan vrienden dan wel familie te laten zien. Ze ging alweer veel te snel terug richting NL. Annette wist dit niet, maar net nadat ze weg was gegaan hadden wij een eerste afspraak bij de gynaecoloog hier in Shanghai en die bevestigde dat wat wij al even wisten, dat ik bijna 9wk zwanger was. Ik merkte dit zelf met name aan hele dagen misselijk zijn en erg moe.