Clara's Adventures in South America 2013 travel blog

View fra mit vindue

Dirk og Synara

Tacu-tacu

Et stopover i Lima på en enkelt overnatning, inden jeg tog videre til Chile. Boede hos Dirk og hans kone Synara, og de tog så godt imod mig og viste mig en masse af Lima i den korte tid jeg havde. Jeg ankom med taxi fra lufthavnen til deres lejlighed, og Synara ventede på mig. De bor i Miraflores, i et hus med sikkerhed, de har en mand i døren, som ringede op og sagde at jeg ankom, selvom hun allerede sagt at de ventede besøg. Derefter tager man en elevator til den rigtige etage, det er meget fint, sammenlignet med Danmark og med det jeg har været vant til de sidste tre måneder. Lejligheden er moderne, det er faktisk meget rart, men føles luksus. Lima er så anderledes end by end Cusco. Det var første gang jeg så havet, første gang jeg så et storcenter, og store veje. De tog mig på aftentur i Miraflores og Barranco, og vi spiste Anticuchos på en restaurant. Dagen efter tog vi metrobussen ind til centrum. Transportsystemet i megabyen Lima er helt galt, Dirk fortalte mig en del om det. Centrum af Lima er varmere end Miraflores, og det er en varme jeg slet ikke var vant til. Generelt var Lima som en helt anden verden end det Peru jeg ellers har oplevet, men jeg kunne rigtig godt lide byen. Efter Santiago virker den heller ikke helt så overvældende, jeg er ved at vænne mig til storbyer igen, men direkte fra Cusco var det meget specielt. Til frokost den anden dag spiste vi seviche, tacu-tacu som er ris og bønner med skaldyr, helt vildt lækkert. Midt på dagen tog jeg ud i lufthavnen igen, hvor flyet selvfølgelig var forsinket, intet kommer til tiden i Peru eller noget andet sted i Sydamerika virker det som.