TRIP.SNUIF.COM: Rotterdam - Bangkok - Beijing en terug travel blog

Het begint al lekker in Guangzhou

De Boeing van Yunnan Airlines

In Kunming stappen we in het vliegtuig. Zodra de deuren open gaan dringen de Chinezen zich als kakelende, op hol geslagen kippen naar de deur. We zijn trouwens weer de enige westerlingen aan boord van de blinkende Boeing 767-300 van Yunnan Airlines. De lucht is grijs en het regent licht. Af en toe hebben we last van stevige turbulentie. als maaltijd krijgt elke passagier een pak koekjes en de veiligheids instructie film is in Manga stijl getekend.

Alles wordt ook in onverstaanbaar engels omgeroepen. Wij zijn de enigen in het hele vliegtuig, inclusief de stewardessen, die engels verstaan.

Als we landen in Guangzhou is er een ware storm uitgebroken. Regen schiet met zware windstoten over het vliegveld. Een Chinese Moesson. Na ons vertrekken en landen er dan ook gaan vliegtuigen meer.

De Chinezen aan boord staan gelijk op en proberen zich weer langs en over elkaar naar de uitgang te wurmen. In de aankomsthal beginnen de touts en snorders al te roepen. We vallen natuurlijk erg op als enige westerlingen. We negeren ze en zoeken de verste taxi op van de +/- 100 die voor het vliegveld staan.

Met de LP wijzen we waar we heen willen. Op de plaats waar we dachten dat een hotel was, staat het Chinese Youth Hostel, dat volgens de LP aan de andere kant van de stad zou moeten zijn. Prima kamers.