Anna Hyrkas World Tour 2005 travel blog

...ja auringonlaskun aikaan.

Monkey-puzzle.

Barilochen talviriehaa.

Vietimme kaksi viimeista paivaa Chilessa Puerto Varasissa Llanquihuen jarven rannalla. Jarvea ymparoivan Osorno-tulivuoren naimme vain vilaukselta nakyvyyden hetkeksi kirkastuessa. Muuten lahinna pitelimme sadetta Compass del Sur-hostellissa, jossa taas kerran olimme onnistuneesti ainoat vieraat. Jaoimme koko vanhan suuren puutalon vain chilelais-ruotsalaisen omistajapariskunnan kanssa, joiden kanssa tuntui kuin olisi asunut kimppakampassa kavereiden kesken. En vain osaa yhtaan kuvitella millaista olisi jatkuvasti jakaa oma kotinsa vieraiden ihmisten kanssa... Ruotsalaiselta Malinilta kuulin erilaista nakokulmaa elamasta Chilessa, jota turistina ei valttamatta huomaa. Esimerkiksi ulospain ei juuri nay, etta Chile on kivenkova luokkayhteiskunta, jossa ei sovi seurustella oman "luokkansa" ulkopuolella.

Uutisia hallitsi pohjois-Chilea ravisuttanut maanjaristys, jonka voimakkuus Richterin asteikolla oli 7,9. Puerto Varasissa ei tuntunut mitaan, silla valimatkat Chilessa ovat suuria. Olemme tahan asti onnekkaasti siirtyneet viime tipassa pois ongelmien tielta, kuten Ecuadorin ja Bolivian poliittisista levottomuuksista ja nyt maanjaristyksesta. Vaikka maanjaristys aiheutti suurta tuhoa, niin kuolonuhrien maaraksi jai onneksi vain 12. Itse asiassa jarviseudun lumisateet aiheuttivat enemman ihmisvahinkoja. Taalla kun ei olla totuttu lumeen, niin liikenteessa oli sellainen kaaos ja kolarisuma, etta kaikki paatiet jouduttiin sulkemaan.

Chilessa monesti matkan varrella jaksoimme ihmetella kummallista "monkey-puzzle"-puuta, joka muistuttaa vahan havupuuta, mutta "havunoksat" ovatkin paallekkaisia kulmikkaita veitsenteravia lehtia. Varsinkin nuoret puut nayttavat hassuilta, koska niissa oksat ovat vaakasuorassa ja hyvin harvassa vain metrin valein. Puerto Varasissa meille selvisi puun nimen alkupera. Puun rantauduttua koristekasviksi Englantiin 1850-luvulla, joku neropatti sen nahdessaan laukaisi: "It would puzzle a monkey to climb that". Huvittavaa kylla, Chilessa ei esiinny apinoita, mutta nimi jai silti elamaan englannin kieleen.

Chile on mukava ja helppo maa matkustaa, mutta mitaan suunnattomia kikseja en saanut siella mistaan. Totuuden nimissa maa ei kuitenkaan oikein paassyt nayttamaan meille parhaita puoliaan. Pohjoisen aavikkomaisemat olimme jo nahneet Perussa/Boliviassa ja muualla vuodenaika oli ihan vaara. Olisin esimerkiksi ehdottomasti halunnut kiiveta Puconissa tulivuoren kraaterin reunalle katsomaan sulan laavan virtaamista, mutta sateinen saa esti retken, kuten lahes kaikki mielenkiintoiset aktiviteetit jarviseudulla. Ja koska jo jarviseudulla sai jatkuvasti palella, niin kuoppasimme viimeisetkin toiveet matkustamisesta viela etelammaksi hullunkauniin ihmeelliseen Patagoniaan. En kuitenkaan nauttisi siita jaapuikkotunnelmissa. Olen ihme vilukissa. Monesti olen ihan kuolonkankea kylmyydesta, kun Bennylla ei tunnu missaan. Patagonia ja Tulimaa jaanee siis toiseen kertaan Galapagos-saarten tavoin. Nalka selvasti kasvaa syodessa, kun joutuu jo taalla reissun paalla suunnittelemaan uusia reissuja :-)

Vietimme 25 paivaa Chilessa, jona aikana euron kurssi heilahteli melkoisesti ranskalaisten ja hollantilaisten ansiosta. Jonkinlaisella keskikurssilla laskettuna paivabudjettini Chilessa oli n. 20,10 e (1 e = 720 pesoa). Korkeamman hintatason vuoksi yovyimme jonkin verran dormeissa (jaetuissa makuusaleissa) ja laitoimme usein itse ruokamme, silla Chilessa reppumatkailu on kehittyneempaa ja majoitukset sisaltavat usein keittiomahdollisuuden. Olikin ihan mukavaa vaihtelua kokata itse kaiken ravintolaruoan jalkeen. Emme myoskaan osallistuneet Chilessa yhdellekaan jarjestetylle retkelle, osittain saaolosuhteiden pakosta. Tama piti budjetin alhaisena, silla juuri aktiviteetit usein lohkaisevat sen suurimman kolon lompakkoon. Toisaalta jarviseudulla asuimme jo vahan kallimmiissa paikoissa lammityksen vuoksi. Lisaksi jouduin ostamaan uudet farkut, kun vanhat hajosivat lopullisesti. Chilen hintataso on siis jo selvasti korkeampi kuin aikaisemmissa maissa, silla hieman korkeammalla budjetilla elama ei ollut yhtaan niin leveaa kuin aikaisemmin :-) Silti Chilessa on viela osittain aika paljon edullisempaa kuin kotona.

Puerto Varasista ylitimme rajan Argentiinan Barilocheen (15.6.2005). Tiesin paikkakunnan olevan suosittu hiihtomesta, ja vaikka en ole koskaan kaynyt Sveitsissa, niin voisin kuvitella siella olevan aika lailla samanlaista. Ainakin alppimajat vallitsivat arkkitehtuuria ja ravintolassa oli tarjolla fondueta suuren sveitsilaisyhteison ansiosta. Silti lumen paljous yllatti. Eika oikein jaksanut juhannuksen kynnyksella innostaa. Joten paatimme paeta pikaisesti paikalta siirtymalla yli 1200 km pohjoisempaan, Mendozaan.