Mia og Bjarke i Sydamerika travel blog

Vores foerste "ilddaab" i vulkanland startede med endnu en tidlig morgen (kl.5.00).

Kl. 6 (+ de saedvanlige 20 minutters ventetid paa de indfoedte Ecuadorianere) koerte vi afsted med mountainbikes paa taget med vores guide fra Biking Dutchman.

Vi var i godt selskab med to tyske fyre og vores Galapagosven Nita (Englaender med indiske roedder) samt en rigtig flink guide, Fernando.

Efter lidt over to timers jeeptur naaede vi vores startsted 4600 m oppe ad vulkanen Cotopaxi (Total hoejde omkring 5.000 m.). Undervejs maatte de to danskere dog paa vante og hueshopping hos de lokale. Men vi gjorde et godt koeb (og det var formentlig ogsaa en god handel for hende, vi koebte dem af). Vi havde i morgenskyndingen glemt alt om, at vulkaner kan vaere ret kolde paa toppen.

Efter en kort indstruktion om "vulkankoersel" paa mountainbike blev vi sendt af sted. Bjarke lagde sig selvfoelgelig i front, dog presset i begge haender af de mange og haarde opbremsninger i de stejle zigzagsving paa et underlag af loese sten og grus. Mia blev hurtigt komfortabel med rysteturen og stroeg snart forbi de to tyskere.

Vi maatte undervejs sande, hvad hoejde har at sige for konditionen. Vi blev paa et tidspunkt dybt presset af at cykle 2 km stort set ligeud. Man skal ikke undervurdere naturens kraefter.

Middagen blev indtaget i en hytte ved et gammel inkaruin og derefter tog vi den sidste nedstigning paa den ialt 31 km lange tur. Vi var godt traette efter strabadserne, men det var det hele vaerd.