Kim en Lies in Mexico travel blog

Hallo iedereen,

Vandaag nemen we de bus vanuit Toluca richting Valle de Bravo. Ergens onderweg moeten we afstappen om aan onze tocht naar de "Nevado de Toluca" te beginnen (vulkaan van Toluca). We weten niet precies waar we moeten afstappen, maar we worden geholpen door de Mexicanen rondom ons in de bus. Als we onze halte bijna voorbijrijden, roepen ze met z'n allen naar de chauffeur "bajan!" (wat zoveel betekent als "ze moeten er hier af!"). Het begin van de tocht ligt eigenlijk nog verder, maar daar rijden geen bussen naartoe. We hopen een collectivo of taxi tegen te komen. Uiteindelijk krijgen we een lift van een Duitser die hier al 10 jaar woont en werkt. We slingeren ons met de auto een weg naar boven, tot we niet meer verder kunnen.

Ook nu voelen we de hoogte op ons inwerken. Na enkele stappen moeten we telkens wat op adem komen. Gelukkig is de tocht naar de top niet zover meer. Na een twintigtal minuten hebben we al een fraai zicht op de Laguna del sol en de Laguna de la Luna: twee diepe kratermeren. Na een tweetal uur klimmen, bereiken we ongeveer het hoogste punt van de krater. Het is prachtig weer, zonnig en een goede zichtbaarheid. We zien zelfs de Izta en de Popo liggen, waar we onze reis begonnen. Er waait wel een strakke wind, jas en muts zijn noodzakelijk. We dalen samen met onze Duitse vriend af. Hij brengt ons zelfs helemaal terug naar Toluca, en nodigt ons uit om samen iets te eten in een fijn visrestaurant. 's Avonds gaan we zelfs samen nog een partijtje poolen. Het wordt een leuke avond, en we worden veilig en wel terug afgezet aan ons hotel.