Kim en Lies in Mexico travel blog

Hoi iedereen,

Vandaag daguitstap vanuit Morelia naar het Sanctuario de las Mariposas Monarchas, het reservaat van de Monarchvlinders. Het belooft een lange queeste te worden... Alleen al informatie vinden over hoe we er kunnen geraken blijkt een halve uitdaging. In het busstation zetten ze ons op een bus naar San Felipe. De busreis duurt ongeveer drie uur. Op de kaart leek het zo ver niet, waardoor we ons een beetje ongerust beginnen te maken. Maar we zitten ondertussen opnieuw in vulkanisch gebied, dus de reistijden zijn hier langer door de vele heuvels en bergen.

In San Felipe springen we op een Collectivo naar Ocampo. Traag slingeren we de berg op. Op een bepaald moment zitten we met z'n 17nen + 1 kind in de Collectivo (een soort VW minibusje). We zijn nu al 4 uur onderweg en hebben nog altijd geen enkele vlinder gezien... maar als we eindelijk aankomen aan de toegang tot het park en een hele meute Mexicanen bijeenzien, moet er toch echt wel iets te zien zijn.

We moeten nog een kronkelpaadje bergop wandelen naar de Oyamel-dennen, waar de vlinders massaal overwinteren. Steeds meer vlinders fladderen om onze oren. Af en toe moeten we zelfs opletten waar we onze voeten zetten, om ze niet te verpletteren.

Het aantal vlinders is indrukwekkend. Sommige boomtakken hangen zelfs volledig door van het gewicht van de vlinders. Boomstammen zijn niet meer herkenbaar door de vele orange-zwarte vlinders. Het is een adembenemend natuurfenomeen en doet de lange reistijd vergeten.

We genieten nog even van het zicht van de honderdduizenden vlinders. Terwijl de zon achter de bergen glijdt, beginnen we aan onze terugreis, die nog vlot verloopt, door de goede aansluitngen van Collectivo's en bussen.

Het was een echt tsjool-dagje, maar we hebben ervan genoten.