Kim en Lies in Mexico travel blog

Overal in de reisgidsen wordt erover gesproken, totnogtoe hadden we daar niets van gemerkt en dachten we dat het een mythe was. Maar vandaag hebben we het beiden aan den lijve ondervonden. De tropische hitte van de voorbije dagen, gecombineerd met eten dat ons deze keer niet was bevallen zorgden ervoor dat Kims eten die avond zwaar op de maag lag... en plots niet meer! Daarna begon het ook bij Lies te broebelen in de buik. Gevolg: anderhalve dag mottigheid...

Ondanks het ongemak bleven we toch het reisschema volgen en reisden we in de ochtend met de bus verder naar Palenque. Palenque is een in de jungle verscholen Maya-site: graftombes, piramides en gebruiksvoorwerpen zijn er te zien. De site is trouwens pas ontdekt begin de jaren '90, toen hebben ze de gebouwen als het ware bevrijd van tussen het oerwoudgewoeker.

Halverwege de namiddag reisden we met de Collectivo naar Aqua Azul: een verzameling watervallen in een azuurblauwe setting. Het was al wat laat op de middag dus hadden we geen tijd meer voor een verleidelijke duik in het water, wat achteraf gezien wel spijtig was (maar als het hier eenmaal begint te donkeren, is het op 15 minuten echt wel pikkedonker en we moesten nog anderhalf uur terug met de Collectivo). Die avond namen we nog de nachtbus naar Tulum. Lies zou deze nacht nog nodig hebben om de vloek van de Maya's definitief uit haar systeem te krijgen...