Reis van Bauke en Marianne naar Indonesie travel blog

Hallo allemaal,

Dinsdag 12 april: vandaag is Daan jarig, dus even bellen. Is gelukt! Vandaag op reis van Bandung naar Pandangaran (220 km). Onderweg een bezoek gebracht aan de enige Hindoetempel van West Java. We gingen er heen met kleine karretjes, getrokken door een paard(je). Per kar 2 personen. Bauke mocht mennen, even wennen want ze rijden links en de wegen zijn soms allerbelabberts. Bij een klein meertje aangekomen, stapten we over op bamboevlotten en werden overgevaren naar een klein eilandje, waarop de tempel stond. Deze tempel is gewijd aan de God Shiva. Deze tempel is ontdekt in 1968 en heeft een origineel beeld van Shiva uit de achtste eeuw. Het was zeer interessant om dit te zien. Daarna zijn we over de kampong gelopen, waar ze aan het rijst oogsten waren op de traditionele manier, dusa bossen rijststengels slaan op een kokosnoot, zodat de rijstkorrels vallen op een mat. Daarna weer verder op weg naar Pandangaran. Door slecht weer kwamen we daar pas om ca. 18.45 uur aan, dus stikdonker. We werden verwelkomt met waaiers en op ons kussen lag een hibiscus (zeer grote en prachtig rode bloem). Het is daar net een tropisch paradijs. De volgende dag (woe) gaan we s' morgens met de bus naar het vertrekpunt voor een tocht naar de "groene canyon" per motorboot. Dit was een tocht van ca. 1,5 uur over een brede rivier, die uitmondt in de Indische oceaan. Wij voeren stroomopwaarts naar een waterval en hebben onderweg een groene slang in een boom, een ijsvogel en leguanen gezien. Daarna weer stroomafwaarts onder een bamboehangbrug door gevaren en genoten van de prachtige natuur. Over de hangbrug reden ook motoren met soms drie personen. S' middags naar een ander plekje aan de indische oceaan geweest en daar gezwommen. Zeewater echt iets voor de Overbeken, dus erg warm! Bij terugkomst zijn we allemaal verkleed in Wajangkleren en hebben daar leuke foto's van (ook het nodige gekocht, de koffer komt aardig vol te zitten). Het kost bijna niets: een blouse voor B. laten maken kost ca. 6 euro!!!

Vanmdaag donderdag hebben we een becaktour gemaakt naar een kampong, waar we allerlei traditionele fabriekjes hebben gezien: suiker maken van de bloemen van de klapperboom, een man van 67 klom als een "aap" in een hele hoge klapperboom om nectar te verzamelen, verwerking van kokosnoten, kroepoek maken e.d. Was heel erg leuk maar vreselijk warm en benauwd. Terug met de becak en s'middags naar een natuurreservaat in de buurt, waar we zwarte apen, makaken, en herten hebben gezien. Ook nog een giftige schorpioen. De makaken kon je pinda's voeren, maar je mocht ze niet recht in de open kijken, want dan worden ze mogelijk agressief. Ook nog traditionele visvangst gezien: netten binnen halen met menskracht. Weer een bijzondere dag beleefd. Hier kunnen we wel foto's toevoegen, maar pas na 21.00 uur. We weten niet of dit zal lukken, want we moeten om ca. 20.00 uur eten en nog inpakken, want morgenvroeg vertrekken we naar Yogjakarta. We doen ons best om foto's mee te sturen. Zo niet dan proberen we het in Yogjakarta. Het land is prachtig en Indonesie is met recht "de gordel van smaragd". Het is puur genieten. Helaas ligt het toerisme volledig op zijn gat en komen er nauwelijks toeristen. Doodzonde!

Bedankt voor alle emails van het thuisfront en tot ons volgend bericht.