Here we go again: New Zealand in winter. travel blog

Stukjes ijs op een rotsige ondergrond.

Maaike weet het nog niet helemaal zeker...

Ijs bedekt met gruis en stenen: door een instorting is een grote...

Uitzicht vanaf het hoogste punt van onze tocht. Achter deze muur van...

Ik ben toch wel een beetje moe

Eigenlijk is het best raar: voor de tweede keer in 2 jaar tijd aan de andere kant van de wereld in NZ en dan ook weer naar dezelfde camping in hetzelfde dorp. We zijn dus nu weer in Franz Josef (idd genoemd naar de man van Sissi) en we hebben vandaag hetzelfde gedaan als ik in 2007. We zijn halve dag gaan rondklimmen op de Franz Josef gletsjer. Maaike vond het erg vet en leip (dat is modern taalgebruik voor 'erg leuk' en 'spannend'). Voor mij was het opnieuw heel erg leuk, want deze gletsjer veranderd zo snel, dat er niets meer herkenbaar was van 18 maanden geleden.

We zijn overigend gisteravond al aangekomen in Franz Josef en toen hebben we alleen wat rondgelopen in het dorpje en lekker gegeten en gedronken. Vanmorgen om 07:30 op, want op 08:45 moesten we al paraat staan voor de tocht over de gletsjer. Daarna hebben we besloten nog een nacht te blijven en pas morgen verder te gaan. Morgen hebben we nog mooit weer volgens de weermannen en overmorgen wordt het beestenweer. In Whakapapa, op het noordereiland, heeft het de afgelopen dagen vreselijk gesneeuwd: afgelopen nacht 350 cm!!! De Desert Road, waarover wij vorige week nog hebben gereden was een dag later door de sneeuwval afgesloten en is dat nog steeds. Voor de skiers is het wel leuk: hier in Franz Josef is eergisternacht ook 200 cm sneeuw gevallen boven op de gletsjer. Onze gids van vandaag had gisteren een helikopter tocht en toen ie uit de heli sprong stond ie tot aan z'n kin in de poedersneeuw. In totaal sneeuwt het bovenaan de gletsjer hier tussen de 35 en 50 meter sneeuw per jaar. Nu dus 2 meter op 1 dag en dan te bedenken dat het hier zo'n 280 dagen per jaar regent/sneeuwt.

Tot slot: ik heb een paar foto's bijgevoegd van de gletsjer en het uitzicht.