Bas & Froukje op reis (2004/2005) travel blog

Bovenop de Bromo

In de Bromo rook

Snoepen van een snijboon

Hout sprokkelen in de mist

De basisschool in Malang

In schooluniform

Zondag zijn we met onze privechauffeur vertrokken vanuit Yogyakarta naar Malang, het plaatsje waar Froukje's opa & oma vele jaren geleden hebben gewoond. Het was nog een flinke rit en we kwamen aan het begin van de avond aan in Malang.

De volgende ochtend hebben we enkele plaatsen bezocht die een rol hebben gespeeld tijdens hun leven in Malang. Via Froukje's tante Gonnie hebben we enkele adressen doorgekregen die we hebben bezocht. Op een christelijke basisschool werden we ontvangen door het hoofd van de school en zij heeft ons rondgeleid door de school. Daarna hebben we nog een tweetal woonhuizen bezocht en een school waar de tante als klein kind naar school ging.

Vroeg in de middag zijn we doorgereden naar de enkele uren verderop gelegen Bromo vulkaan. In het dorp hebben we een lokale chauffeur gehuurd die ons de ochtend daarop om 04.00 uur kwam ophalen om de zon's opgang te zien bij de Bromo vulkaan. We reden door dikke mist en over hoge bergen, het zicht was nauwelijks 1 meter, maar toch reed de chauffeur (die de weg kennelijk als zijn broekzak kende) behoorlijk hard.

Om 05.15 uur kwam de zon op en we zijn er nog niet achter wat nou het speciale was aan het bekijken van de Bromo vulkaan bij zon's opgang. Het was waarschijnlijk net zo mooi geweest als we nog enkele uurtjes hadden kunnen slapen. Bij het uitkijk punt was het ontzettend koud, gelukkig was de lokale bevolking hierop ingesprongen en kunnen de kleumende touristen een vieze, maar lekker warme jas huren (0.85 euro voor ongeveer 1.5 uur). Na de zonsopgang werden we aan de voet van de Bromo afgezet en zijn we naar boven geklommen. Vanaf de rand van de vulkaan, had je een prachtig uitzicht op de nog rokende krater.