Petra en Harald voor 3 maand op reis travel blog

pad

ons hotelletje in botopasi

zicht vanuit ons hotel

hier zijn we terug na een weekje in het binnenland vertoeft te hebben.

Eerst zijn we naar Botopasi vertrokken. Vier uur met een gammel busje over een weg vol putten en bulten. Daarna nog een kleine drie uur met een korjaal op de Suriname rivier. Onderweg moesten we verschillende sula's (=watervalletjes) overwinnen. Bij 1 ervan verloren we zelfs onze bootsman. Gelukkig was hij snel weer opgevist.

Het hotelletje was aan de overkant van het dorp. Het was er vrij basic (vb : enkel elektriciteit van 18 uur tot we gingen slapen,...).

We bezochten enkele dorpjes , sommige waren redelijk westers maar de meeste waren nog zoals 100 jaar terug. Wel hadden ze allemaal elektriciteit en water maar ook in beperkte uren.

Bij 1 dorpje hadden we vergeten een geschenkje mee te nemen voor de kapitein, dus dat was bijna een probleem. Gelukkig bracht een klein flesje fanta redding.

De laatste nacht werd Petra bijna zot door de vele vlooiebeten die haar uit haar slaap hielden.

daarna vertrokken we naar de brownsberg. Dit is een natuurreservaat ergens in het midden van Suriname. Op weg ernaar toe reden we vast met het busje, zodat we konden duwen. We kwamen toch heelhuids toe.

We deden er enkele tochten naar verschillende watervallen. Die tochten waren toch vrij pittig. Het was redelijk klimmen en dalen om overal te geraken. De watervallen waren natuurlijk klein bier vergeleken met de salto angel, maar de tochten zelf waren zeer mooi. De fauna en flora op de brownsberg zijn prachtig.

De laatste nacht begon het regenen toen we in het restaurant zaten en het wou maar niet stoppen. Harald is dan maar in zijn slipke achter de poncho's gerend. Het gevolg is wel dat we veel natte kleren hebben. Petra mocht ook slapen in een halfnatte hangmat. Gelukkig kunnen we overnachten in ons gewone hotel zodat de wasmachine nu al overuren draait.

Vandaag lummelen we een beetje rond en morgen zullen we meedoen aan de Surifesta (die overigens al begint in de vroege morgen).

ps: geen probleem dat jullie ons verbeteren maar gelieve ook door te sturen naar de gidsen die vermelden dat dit een synagoge is)

Verder willen we jullie nog een gelukkig 2008 toewensen, zowel voor jullie als jullie dierbaren. Hopelijk krijgen jullie net zo'n goed jaar als wij twee (jullie zijn al zeker vaan ten minste 1 goed feest).