Petra en Harald voor 3 maand op reis travel blog

het werk is nooit ver weg

kennismaking met de surinaamse taal

typisch huisje in nickerie

de houten katedraal van Paramaribo

palmentuin

synagoge

petra wint in het kaarten

uitsicht op haven

het kind breekt los

onze straat 's avonds

We zijn ondertussen al enkele dagen verder en jullie hebben het nieuws kunnen verwerken.

Wij hebben hier al een fietstocht in Paramaribo zelf gedaan. 't Was tussen de regenvlagen door mar zagen wel een samenvloeiing van heel wat culturen: zowel marrons (=oorspronkelijke bevolking van Suriname) , de zwarten (afstammelingen van slaven), hindoes, moslims, nederlanders,... je kunt het niet peinzen of het loopt hier rond. Het was wel serieus wennen want men rijdt hier links. Wel ongelukken gezien maar gelukkig geen zelf gehad. We bezochten oa de zoo (niet te vergelijken met Antwerpen, mss met 100 jaar terug wel).

Bij een bezoek aan de Centrale Markt was er plots een snoodaard met onze camera weg. Gelukkig kon Harald er een sprintje uitpersen en hebben we ons dierbaar herinnerings-vriendje terug. De sprint moet indruk gemaakt hebben want zelfs enkele dagen later herkent men ons nog op straat.

Verder zijn we ook naar Nieuw Nickerie geweest, de tweede grootste stad vn Suriname met 8000 inwoners (waarvan verzeker 7000 hindoes). De restaurants verkopen enkel kip (varkens houdt moslims weg, koe de hindoes). Verder is er daar eigenlijk niks te doen zodat we na een dag terugkeerden. Gelukkig was de weg ernaar toe wel zeer mooi.

morgen vertrekken we naar Botopasi en de Brownsberg. Dit ligt in het binnenland zodat we een weekje niet op internet zullen geraken.

Allen een goed kerstfeest gewenst en hopelijk komt de kerstman voor jullie.