Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

De arena van Dax

Dansen in Dax

Bij de eigenaresse van de camping mogen wij onze telefoons en batterijen voor het fototoestel opladen en onze website bijwerken. Dan fietsen wij naar Dax. Bekend om zijn thermaalbaden met zwavelachtige waterbronnen van 65 graden. Restanten van Romeinse stadsmuren uit de vierde eeuw en een kathedraal. Een arena voor het stierenvechten. De eerste stad in Frans Baskenland.

Wij vallen met onze neus in de boter. Ferias de Dax. FĂȘtes populaires de Dax. Een buitenfeest voor alle rangen en standen, voor intellectuelen en handwerkers, voor jong en oud. Een optocht. Kermis. Straatorkest. Dweilorkesten. De enige fietsende fanfare in de wereld, afkomstig uit Oost-Friesland.

De straten zij wit en rood. Witte broeken met rode t-shirts, witte kleding met rode baretten, witte broeken met rode sjaals omgord, rode broeken met witte blouses. Dax viert feest.

Per fiets verplaatsen wij ons van het ene plein naar het andere parkje om de sfeer te proeven. In het parkje bij de Rue de Berdot wordt gedanst bij de zang en muziek van een zangeres die zichzelf met accordeon en elektronisch klavier begeleidt. Er wordt gedanst. Veel mensen van onze leeftijd. Op de dansvloer met veel wisselende partners. Een grijze slanke man, niet knap, danst in vloeiende bewegingen de Engelse wals, de passodoble, de chachacha. Voor elke dans heeft hij zijn vrouwelijke voorkeur. Rianne vindt dat hij een sensuele manier van dansen heeft. Ik hoor een onderdrukt verlangen in haar stem.

In een parkje verderop betrapt Rianne met het fototoestel een zoenend stel van onze leeftijd. Rood-wit. Of het een stel is weten wij niet. Vandaag dansen de Baskische Fransen ook met andermans partners. Liever geen foto's, want morgen willen ze het niet meer weten.

's Avonds nog even naar Dax heen en weer. Grote drukte in de stad. Gezinnen met kleine kinderen op de kermis. Jong en oud bij de drinkgelegenheiden. Auto's staan tot ver buiten Dax geparkeerd. Parkeerplaatsen en grasveldjes staan vol kleine tentjes van kamperende jongeren uit de verre omgeving die de feesten bezoeken.