Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

Rianne in gesprek met een pelgrim

Maarten en Nick rijden hard voor ons uit

Bob plukt bramen

Door het lawaai van het schoonmaken van het toiletgebouw staan wij al om 7 uur naast onze tent. Wij vertrekken vroeger dan wij gewend zijn.

Vandaag is de dag van de bossen en de rechte wegen en de dag van de ontmoetingen. Kilometerslange rechte wegen met aan weerszijden dennenbossen. Volwassen bomen, jonge aanplant, braakliggende grond van gerooide bossen. Een ondergrond van fijn zand, grof gras en grote varens. Bloeiende heideplanten. Zoete bramen langs de kant van de weg. Af en toe een klein dorpje zonder teken van leven.

Bij de boulangerie ontmoeten wij een jonge fran├žaise. Naar schatting begin twintig. Zware rugzak. Professionele pelgrimsstok. Zij is op 7 juli uit Bretagne vertrokken en wil dit jaar tot St. Jean Pied de Port lopen. Voor overnachtingen belt zij gewoon ergens aan. Eenmaal kreeg zij een weigering. Alle andere keren werd haar op haar eerste verzoek onderdak verleend en werd zij bij haar vertrek bedankt voor haar komst.

Op dezelfde plaats stopt ook een Nederlandse kunstenaar met volbepakte fiets. Hij is voor inspiratie naar Denemarken gefietst, maar heeft door het slechte weer daar de inspiratie niet gevonden. Nu heeft hij het plan opgevat om op de fiets naar Santiago te gaan. Als oefening daarvoor heeft hij zich per bus naar Hendaye ten zuiden van Biarritz laten vervoeren en fietst hij nu terug naar Nederland. Hij vindt het wat bewerkelijk om aan de hand van de routekaarten in het boekje van de St. Jacobsfietsroute de weg terug te construeren. Ik wijs erop dat op elke kaart de heenreis links, de terugreis rechts staat aangegeven. Dat had hij nog niet gezien. Hij voelt zich enorm vooruitgeholpen.

Op deze plaats zien wij ook Maarten en Nick voor het laatst. Wij nemen afscheid en zij fietsen voor ons uit, Gascogne in. Het lukt ons nog juist om hen op de fiets van achter te fotograferen. Zij zijn zo hard op weg dat zij hier niets van merken.

In Labouheyre ontmoeten wij een Nederlands echtpaar uit Driebergen. Op 1 augustus uit Nederland vertrokken. Gisteren in de bossen ten zuiden van Labouheyre gestrand. Geblokkeerd achterwiel. Vandaag zal blijken of dit gerepareerd kan worden. De vraag is of zij verder kunnen dan wel terugmoeten naar Nederland.

Vlak voor Lesperon ontmoeten wij de tweede lopende pelgrim. Naar schatting tegen de dertig. Typische pelgrim. Hoed met brede rand. Rugzak. Degelijke wandelstok. Als ervaren loper gaat hij niet over het asfalt maar loopt hij door het bermgras. Hij is begin juli uit Nantes vertrokken en loopt in een ruk door naar Santiago de Compostella.

Terwijl wij met de pelgrim praten, stopt een auto naast ons. Leen en Ria uit Vijfhuizen. Wij schatten hen een paar jaar ouder dan onszelf. Vier jaar geleden hebben zij de tocht naar Santiago in 49 dagen gefietst. Nu volgen zij tot Roncevalles per auto de route. Daar gaan zij met een bevriend Nederlands echtpaar veertien dagen lang de refugio (overnachtingsplaats voor pelgrims) runnen. In deze refugio overnachten dagelijks 120 tot 150 mensen, afkomstig uit de hele wereld.

Zij bevelen ons de boerderijcamping in Yzosse aan, 35 km verderop, vlakbij Dax. Wij stappen weer op de fiets en spoeden ons erheen. Om half acht komen wij aan.

Leen en Ria nodigen ons uit om met hen een pilsje te drinken. Als onze tent staat doen wij dat. Op hun verzoek drinken wij meteen hun hele voorraad op. Wij spreken af dat wij elkaar in Roncevalles weer zien.

Vandaag 96 kilometer gefietst.