Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

Heerlijk Italiaans ijsje

Benedictijner abdij in La Sauve

Detail van een zuil in de abdij

Stadspoort in Cadillac

Met onze zwaarbeladen fietsen gaan wij nog een keer door Saint Emilion. Op de Place de l'Eglise Monolithe speelt een combootje met saxofoon, mandoline en accordeon veertigerjarenmuziek.

Enkele Franse toeristen kijken bewonderend naar onze fietsen. Zulke vlindersturen zijn in Frankrijk onbekend. De Fransen tonen grote bewondering voor sportievelingen. Zoals ook in andere plaatsen komen ze belangstellend vragen stellen over onze fietsen, onze plaats van vertrek, onze bestemming, de afstanden, de zwaarte van de tocht.

Rianne trakteert mij op een Italiaans ijsje. Zij vertelt de ijsverkoper dat wij op weg zijn naar Santiago. Het ijs wordt er niet goedkoper door. Wel spreekt de man bewonderend over Riannes sportieve prestatie en voelt goedkeurend aan haar kuiten.

Wij blijven te lang hangen en vertrekken pas om kwart over een. De zon schijnt. Het is warm. Het heuvellandschap is pittig, maar we komen goed vooruit.

Bij Branne steken wij de Dordogne over. Hier komen wij in het gebied Entre deux mers. Wij wisten nooit goed welke twee zeeën daarmee bedoeld werden, maar nu wordt ons duidelijk dat dit het gebied tussen de Dordogne en de Gironde is. Twee rivieren waar eb en vloed vanuit de Atlantische oceaan ver het land in komen.

Over een geasfalteerde voormalige spoorweg maken wij een ommetje naar La Sauve. Daar bezoeken wij de ruïnes van een oude Benedictijner Abdij, waar in haar hoogtijdagen rond 1079 meer dan 300 monniken leefden, baden en werkten. Lange tijd was dit ook een halteplaats voor pelgrims langs de grote routes vanuit Tours en Vezelay.

Op een kleine, sobere gemeentecamping in Cadillac slaan wij onze tent op. Hoewel het naastgelegen zwembad al gesloten is, mag Rianne 5 minuten zwemmen om de hitte van de dag uit haar lichaam kwijt te raken.

Op de camping ontmoeten wij Maarten uit Veldhoven en Nick uit De Lier. Zij zijn eind juli uit Nederland vertrokken en willen via Lourdes naar Santiago fietsen. Hun tempo ligt wel wat hoger dan dat van ons.