Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

Hier rijpt de St. Emilion grand cru

St. Emilion

De tent is van binnen droog gebleven. Als wij daarin hadden overnacht, zouden wij niet nat geworden zijn.

Buiten het dorp bij een afslag en aan het begin van een lange klim staat Rianne even stil. Ik vraag haar waarom zijn aan het begin van een lange helling stopt. Dat is omdat zij zich afvraagt of wij hier niet moeten afslaan. Ik weet zeker dat wij rechtdoor moeten.

Halverwege de helling vraagt Rianne of ik wel zeker weet dat wij op de goede weg zitten. Ik weet het zeker. Ik beloof dat ik de koffie betaal als we verkeerd zitten. Rianne doet me wat als we verkeerd zitten. Zegt ze.

Na 2,5 km klimmen hebben wij de top bereikt. We zitten verkeerd. Rianne doet me wat. Ik race voor haar uit terug de helling af. Zij gaat mopperend en foeterend achter mij aan en houdt mij gemakkelijk bij. Zo gemakkelijk kom ik niet van haar af. Gelukkig verliest Rianne in de vaart haar pet. Nu moet zij even afstappen. Dat schept enige afstand tussen ons.

Beneden aan de helling haalt zij mij weer in. Zij weet nog precies waar zij in haar zin is blijven steken.

Na anderhalf uur fietsen hebben wij 15 km afgelegd en zitten wij 10 km na ons startpunt harmonieus samen op een terrasje. De rust is weergekeerd. Ik betaal, zonder morren, de koffie.

Een paar kilometer verder eten wij vers fruit bij Petit Laurent. De eigenaar van de boerderijcamping waar wij hebben overnacht, heeft ons op dit adres geattendeerd. Na de lunch rijden wij verder door het uitgestrekte "Forêt de la Dordogne". Een kilometerslange weg met alleen maar bomen om ons heen. Dan ineens weer weilanden en kleine dorpjes.

Van het ene op het andere moment belanden wij in de wijnstreek. Uitgestrekte wijngaarden met rijen druivenstokken. Geen weelderige ranken, maar efficiënt kortgehouden twijgen en laaghangenden druiventrossen in lange rijen langs stalen kabels uitgelijnd. Een tractor rijdt hoog op zijn wielen tussen de rijen door om gewasbeschermingsmiddelen dan wel extra plantenvoeding tussen de aanplant te spuiten.

Twintig jaar nadat wij er met onze kinderen waren, strijken wij neer op de camping van St. Emilion. Er is veel veranderd. In elk geval is het er drukker en commerciëler geworden.

's Avonds eten wij een hapje in St. Emilion. Met onze koplampjes op het voorhoofd suizen wij de helling af, terug naar de camping.