9 måneder i Asia - 2007 travel blog

Our lovely new friend, Bas, who felt the need to show us...

Bas's mom cooked a fantastic dish with the texture of silicon, but...

The sultan appear at the national arena for Mohammed's birthday, and took...

Ayer Kampung is a village that the government wants to tear down...

All the houses are placed on stilts hovering above the water. This...

The water willage is just in town

The contrasts are huge

During Mohammads birthdays only men (and Jo) could enter the big stadium....

6 dager i Bandar Seri Begawan (BSB).

Vi er ikke helt sikker paa hvorfor vi tok turen innom Brunei. Det er ikke saa mye her som man ikke kan se eller gjoere andre steder, men ut fra det vi har lest har landet en del likheter med Oman. Og det er for oss det beste argumentet for aa dra hvor som helst!

Og Brunei lever faktisk opp til sin turistreklame: A kingdom of unexpected treasures. Vaart besoek kan best beskrives som en serie usannsynlige tilfeldigheter. Det eneste vi visste om Brunei var at det er umulig aa faa tak i alkohol, og at det blir styrt av verdens rikeste mann. Ingenting viste seg aa vaere sant.

Dvs. Det er egentlig umulig aa faa tak i alkohol i Brunei, men vi har hittil paa turen ikke drukket mer av det enn her... Og Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah er rik, men er visst bare nummer 4 eller 5 naa...

Vi fant oss et rimelig hotell litt utenfor BSB, som best naas ved hjelp av motorbaat-taxi forbi BSB's kjente Kampung Ayer - En massiv landsby paa stylter over vannflaten. Tilfeldighetene ville det til at vi traff en pakistaner med en ustoppelig vilje til aa gjoere hva som helst for oss - gratis... Vi fikk 20 oelbokser, frokost, guidet tur i sentrum og transport til Sultanen's moske litt utenfor byn. I tillegg til daglige oppringninger for aa hoere om han kunne gjoere noe godt for oss... Tilbudet overgikk etterhvert etterspoerselen... Men ting begynte aa skje: I denne moske vi besoekte, moeter vi en nyskjerrig, trivelig Bruneier (Bas) som ender opp med aa kjoere oss rundt i distriktet, introdusere oss for hans forlovede og spandere lunch paa oss!

Et par dager senere ble vi kjoert mer eller mindre paa langs og tvers av hele landet (ikke saerlig stort, og hovedsakelig dekket av uberoert regnskog), sammen med venner og broedre og koner og naboer. Vi avslutter dagen med et sjeldent godt maaltid hos moren til Bas. Hovedretten kan best beskrives som en seig silikonlignende substans som dyppes i saus og slukes hel uten aa tygge! Kulturell utveksling paa hoeyt plan!

Vi brukte BSB som base for mindre dagsturer til andre deler av landet, som f.eks. Ulu Temburong national park og Tasek Merimbun. Men mer om det senere...

29. mars oppdaget vi (jeg faktisk) at det er noeyaktig et halvt aar siden vi ble kjaerester i Ras al Hadd, Oman! Det ble feiret med bla. oel og et dagsbudsjett i Pizza Hut - pizza!

Vaart opphold i Brunei ble komplett etter at vaar siste dag falt samtidig med feiringen av Muhammeds bursdag. BSB fyltes med mannfolk i tradisjonelle ustasa's (dush dasha). En mannsdominert feiring. Dette er en av de faa anledningene der Sultanen ikke bare viser seg for folket, men ogsaa leder "bursdagstoget" gjennom byen. Vi gjorde det vi kunne for aa faa bilder av ham, men til tross for sin alder (60 aar) holdt han et for hoeyt tempo gjennom gatene. Men vi fikk et glimt!

Alt i alt ble vi enig om at Brunei var god mot oss! Den eneste nedturen var aa oppdage at kameraet mitt er borte. Sannsynligvis glemt ett sted i Sabah... Febrilsk ringing over hele Malaysia hjalp ikke stort , saa det ser ut til at jeg maa legge inn Jo sine bilder en stund fremover... Hell i uhell, saa hadde jeg overfoert alle mine bilder til min mp3spiller, saa ingen ferieminner gikk tapt!