Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

Alles net op tijd droog ingepakt

File op de Route Saint-Jacques

Om 7.45 uur worden wij gewekt door de donder. De lucht is zwart, maar het is nog droog. In recordtempo pakken wij de tent en onze spullen in en ontbijten staande naast de fietsen. Als wij om 9.00 uur de camping afrijden, begint het zachtjes te regenen. Daarom eerst maar koffie in het centrum van Cloyes. Om 9.30 uur rijden wij bij 22 graden en nog steeds zware bewolking de stad uit. Om 10.00 uur is de lucht strak blauw. Juist voorbij Cloyes stoppen wij even om de bladzijde van onze routebeschrijving om te draaien. Zoef. De dame uit Schagen flitst ons voorbij. De jas losjes open hangend. In de zevende versnelling op weg naar haar broer. Twee zijtassen aan haar fiets alsof ze boodschappen gaat doen. Wij zien haar de hele dag niet meer terug. En ook daarna niet.

Voorbij Sant-Jean-Froidmentel stoppen wij langs de weg bij wat struikgewas. Rianne pakt de pot vaseline om enige wrijfplekjes van mijn contact met het zadel in te smeren. Op dat moment komen de twee heren uit Zuidlaren langsfietsen. Zij stoppen bij ons. Wij kijken een beetje schuldig, maar maken een onschuldig praatje. Als zij weer vertrokken zijn, maakt Rianne het karwei af.

Even later is er een opstopping. De heren uit Zuidlaren staan langs de weg bij de man uit Nijmegen die wij in Rijkevorsel en in Gambais ontmoeten. Een goede gelegenheid om adressen en emailadressen uit te wisselen. En om informeel te worden. Jan komt uit Beuningen; Harrie en Rindert komen uit Zuidlaren. Wij allen zijn onderweg.

Gezamenlijk fietsen wij verder. Rianne demarreert om verderop met haar videocamera de fietsfile vast te leggen. De anderen begrijpen haar demarage niet en proberen met mannelijke alertheid en trots haar in te halen. Natuurlijk lukt dit niet. Rianne krijgt ons allemaal in beeld.

In Vendôme bekijken wij de Sint Jacobskapel, de Sint Martintoren en de Abdijkerk van buiten. Na de lunch de hele stad door om een fles water te kopen.

De stad uit rijden wij de verkeerde heuvel op. De helling is veel te lang en veel te steil en gaat in de verkeerde richting. Stijgingspercentage ca 10%, snelheid 4,5 km per uur en polsslag 120. Bij de afdaling een zelfde dalingspercentage, snelheid 40 km per uur en polsslag 68. Daarna alsnog de goede heuvel op.

Harrie en Rindert uit Zuidlaren halen ons in, rijden een stukje met ons mee en gaan vervolgens voor ons uit. Een kwartier later zien wij hen in de verte boven het maaiveld uitsteken. Een veelbelovend duo.

In Marcily-en-Beace passeren wij de kerk en een Amerikaans echtpaar uit New Mexico. Vlak voor het viaduct over de TGV-lijn loopt de ketting van Riannes fiets. Zij laat mij vuile handen maken. John Kennedy en zijn vrouw uit New Mexico (nee, geen familie van) komen naar ons toe en stellen zich aan ons voor. 's Zomers wonen zij in Vendôme, 's winters in New Mexico. Zij vinden het interessant op het Franse platteland (nou ja, plat) een koninklijk echtpaar te ontmoeten.

Op het viaduct kijken wij naar de TGV-trein die onder ons doorraast. Wat een snelheid!

In Prunay-Casserau kamperen wij op de Camping Municipal. Aan een meertje. Kleine camping; weinig gasten; maar wel een bar en restaurant op de camping. Tot nu toe nog niet eerder meegemaakt.