Bob en Rianne op weg naar Santiago de Compostela travel blog

Toch opmerkelijk dat een paar boodschappen en een kopje koffie op de Grande Place in Tournai zoveel tijd kosten. Om 12.45 uur vertrekken wij uit Tournai stroomopwaarts langs de Schelde.

Tien kilometer verder zien wij de eerste pelgrim. Hij draagt alleen een lichte rugzak. Zij fleecetrui en een broek heeft hij onderweg al weggeschonken. Hij heeft geen geld maar wel een Bijbel bij zich. Hij pelgrimeert in het vertrouwen dat God onderweg voor hem zorgt. Hij is een maand geleden uit Lochem vertrokken en ziet er nog gezond en ontspannen uit. Via Marokko wil hij naar Egypte lopen om vandaar de Mozes naar het beloofde land te volgen. Zijn eindbestemming is Jeruzalem.

Een Gronings stel van ongeveer onze leeftijd komt op racefietsen aanrijden. Zij stoppen maar kort bij ons, want zij hebben haast. Binnen twee weken willen zij in Bordeaux zijn, dan nog een week aan het strand liggen en dan vertrekt de fietsbus alweer naar Nederland. Zij fietsen dan ook veel harder dan wij.

Nog voordat wij op onze fietsen kunnen stappen is iedereen uit ons zicht verdwenen. De Groningers zijn op weg naar de finish. De wandelende pelgrim is een kerkgebouw binnengegaan nog voordat wij hem een aardse gift konden toestoppen.

Het is 36 graden. In de brandende zon fietsen wij door een stil, licht glooiend landschap. Kleine dorpjes zonder winkel en met cafés die op maandag gesloten zijn. Het water in onze bidons is warm geworden.

In Warlaing gaan we anderhalve km van de route af om op een camping om vers water te vragen. Wij krijgen meer dan dat: ook koffie, koude melk en een glas water met ijsklontjes erin. Gratis voor zulke oververhitte pelgrims als wij.

Om 20.00 uur komen wij op de camping in Wavrechains aan. Het Groningse stel is drie uur eerder aangekomen dan wij. Van de dame van de receptie krijgen wij gratis een fles koud water en een gekoelde fles mousserende rosé (Muscat). Nog voordat ik de fles heb geopend knalt de kurk en de inhoud uit de fles. Voor Rianne en mij blijft nog een klein glaasje mousserende wijn over.