Eric's wereldavontuur!! travel blog

"Doubtfull Sounds" vanaf "Wilmot Pass"

Heel spectaculair

Ik samen met een zweedse (daar ontmoet)

Heerlijk peddelen in de regen! (en dat meen ik!)

Die "Furrseal" zag ons en begon meteen te patsen..

Zo groots is het dus

"Misterieus"

Het is zover!

Wel vroeg op staan hoor.. 06:00h. Om compleet klaar te zijn om 06:45h. Ik werd opgehaald door een busje, en ik was de enige die ze op moest halen. Het was ongeveer een half uurtje rijden naar Manapouri, waar het begon. Ik ben naar de Doubtfull Sounds gegaan om daar te kayaken!

Het begon met een boot tripje over "Lake Manpouri" naar de andere kant. Dat duurde ongeveer 45 min, en het was vlakbij het "Manapouri powerstation", een waterkrachtcentrale. Daar moetsen we ons vast in de zwemkleding hijsen zodat het later minder kouwkleumen was naast de bus, zeiden ze.. Toen iedereen klaar was konden we verder met de bus die ons over de "Wilmot Pass" heen bracht. Zo'n 900 M omhoog, en ook weer naar beneden. We moeten tenslotte naar zeeniveau. Dat duurde ook nog eens 45 min.

Toen we waren aangekomen bij "Deep cove" kregen we een wetsuit, thermohemd en een regenjas. Zodat we beschermd waren tegen de regen... En dat doet het daar gelukkig heel erg veel! En geloof me, de beste manier om de sounds te zien is in de regen. Je zien veel meer en grotere watervallen. Voordat we te water gingen kregen we eerst een kop thee, koffie of hete choco.

Ik zat in de kayak met een zweedse die ik daar heb ontmoet. Later bleek ze in het zelfde "hostel" te zitten. Het was namelijk niet echt een hostel, dat was echt gewoon om te slapen daar. We hebben ongeveer 3 uur gekayakt voordat we lunch hadden, die we overigens zelf mee moesten brengen. (we kregen wel soep) In die drie uur waren we voorbij de eerste zijarm gevaren tot aan een groot eiland. Alles was hier begroeid met bomen, mossen en varens! En overal waar je keek grote, hoge en steile rotsen, met regelmatig een waterval. Prachtig! Het is extra mooi omdat je zo laag bij het water zit, echt genieten hier! Na het kopje soep nog even wat brood en fruit gegeten, zodat ik er weer tegenaan kon!

Na onze "break" zijn we in de zijarm gevaren van het "Fiord". Want officieel heet het de Doubtfull Sound omdat Captain James Cook het zo genoemt heeft. Maar in werkelijkheid is het een fiord. Dus dat is wel grappig om te weten als je daar vaart in je kayak.. Dat het soms tot wel 300 meter diep is onder je.. Dit deel van het fiord was heel erg mooi. Er waren soms ook watervallen waar je onderdoor kon varen..en dat deden we dan ook! Dat was erg...nat! Maar wel leuk!! Onze gids was ook erg goed. Ze wist veel te vertellen over de geschiedenis en over de natuur om ons heen! Nadat we bij het eind waren zijn we terug gegaan naar de "main" "Sound". Daar werden we weer opgepikt. Maar voordat het tijd was voor omkleden, zou ik nog even gaan zwemmen.. Ik kan wel zeggen dat het "verfrissend" was!! Daar kon je geen zwak hart voor hebben!

Terwijl de boot terug voer naar de stijgers had iedereen de tijd om om te kleden. Eenmaal terug, was het nog een busreis van 45 min terug en daarna ook nog terug over "Lake Manapouri". Maar doordat het zo ver en ontoegankelijk is geeft het wel meer een gevoel dat je ver van de bewoonde wereld verwijderd bent!