AJUUS !!!!!!! travel blog

Bus to Cebu City

We don't have to worry......

Merry Christmas and Happy New Year !

We zijn van Guimaras weer vertrokken met de boot richting Cebu.

Een lange trip via Bacolod.

We nemen weer de banca van het resort en varen terug naar Iloilo. Daar nemen we direkt de overtocht naar Bacolod. Daar Bacolod niet meer is dan een drukke stad, besluiten we om na 1 overnachting direct door te gaan naar Cebu.

We kunnen de drukte van een drukke stad niet meer aan na al die rust op de stranden en rustige dorpjes !

Van Bacolod kunnen we een bus nemen die direct door gaat na Cebu City. Eerst 3 uur naar de haven. Daar zal de bus de ferry op gaan.

Het is druk zo net voor kerst. We hadden al gehoord dat er dan een plaatselijke volksverhuizing zal plaatsvinden.

En dat gebeurt ook !

De bus wordt volgeladen met tassen en dozen. Het gangpad raakt al aardig vol.

Ook lijkt het of er een belangrijk hanengevecht ( een zeer populaire bezigheid op de Fillipijnen ) zal plaatsvinden op Cebu. De ene doos met haan na de andere komt in de bus.

Al snel is de bus gevuld met hanengekraai !

Na 2 uur op de ferry, volen we ons pad verder naar Cebu City. De bus slingert en soms gevaarlijk snel zien we het landschap voorbij gaan.

We zien vrachtwagens vol suikerriet. Zo vreselijk vol gepropt dat ze aan de achterkant van de truck een zeil spannen om het riet binnen te houden. Het lijken net baby's met een grote luier om. In grote aantallen kruipen de baby's hun weg omhoog.

Eindelijk na totaal 9 uur reizen, komen we aan in Cebu City.

Een stad die niet hoog op onze lijst staat maar we moeten hier weer het een en ander regelen.

We regelen hier de vluchten naar en van Birma en bevestigen onze andere vluchten. Maar goed ook want de vlucht van Bangkok naar Sydney is veranderd. Hij vertrekt later en het vluchtnummer is gewijzigd.

Maar na een middag Cebu is alles weer in orde. Vluchten ok. HP heeft weer scheerschuim. We kunnen weer verder !

We hebben al contact gehad met het resort op Malapascua. Ze hebben onze hut vrijgehouden.

Morgen ( 22/12 ) gaan we erheen. Daar zullen we de kerst doorbrengen. de 28ste gaan weer terug naar Cebu City waar we de 29ste doorvliegen voor de laatste keer naar Hong Kong.

En dan....de 30ste naar Birma ! Waarschijnlijk ( zoals we hebben gelezen ) minder makkelijk dan de Fillipijnen. Geen ATM's , geen creditcard, geen travelcheques, slechte internet verbindingen etc. We zullen zien.

Maar eerst nog een weekje zand tussen onze tenen !

Bedankt voor de kerst en nieuwjaars wensen.

Ook wensen wij jullie vanuit de Fillipijnen en prachtige en gezellige kerst en natuurlijk een goed 2006 !